وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا  لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ

و آنها که در راه ما ( با خلوص نیّت ) جهاد کنند ، قطعاً به راه های خود ،

 هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است

 

سوره مبارکه عنکبوت/69

نکته ها:

1- جهاد) و (اخلاص
از آیـه فـوق بـه خـوبـى اسـتـفـاده مـى شـود کـه هرگونه شکست و ناکامى نصیب ما شود معلول یکى از دو چیز است :

 یا در جهاد کوتاهى کرده ایم ،

و یا اخلاص در کار ما نبوده است ،

و اگر این دو با هم جمع شود بنا به وعده مؤ کد الهى ، پیروزى

و هدایت حتمى است

تفسیر نمونه

پرسش : جهاد و اخلاص

و اگر درست بیندیشیم مى توانیم سرچشمه مشکلات و مصائب جوامع اسلامى را در همین امر پیدا کنیم .
چرا مسلمانان پیشرو دیروز، امروز عقب مانده اند؟
چـرا دسـت نـیـاز در هـمـه چـیـز حتى در فرهنگ و قوانین خویش به سوى بیگانگان دراز مى کنند؟
چـرا بـراى حـفـظ خـود در برابر طوفانهاى سیاسى و هجومهاى نظامى باید به دیگران تکیه کنند؟
چرا یک روز دیگران ریزه خوار خوان نعمت علم و فرهنگ آنها بودند اما امروز باید بر سر سفره دیگران بنشینند؟
و بـالاخـره چـرا در چـنـگـال دیـگـران اسـیـرنـد و سـرزمـیـنـهـاى آنـهـا در اشغال متجاوزان ؟!

جواب:
تـمـام ایـن (چـراهـا) یـک پـاسخ دارد و آن اینکه یا جهاد را فراموش کرده اند و یا نیتها آلوده شده است .

آرى جـهـاد در صـحـنـه هـاى عـلمـى و فـرهـنـگـى و سـیـاسـى و اقـتصادى و نظامى به دست فراموشى سپرده شده ، حب نفس و عشق به دنیا و راحت طلبى و کوته نگرى
و اغراض شـخـصـى بر آنها چیره شده ، تا آنجا که کشتگانشان به دست خودشان

بیش از کشتگانى است که دشمن از آنها قربانى مى گیرد!

خـودبـاخـتـگى گروهى غربزده و شرق زده ، خودفروختگى جمعى از زمامداران و سران ،

و یاس و انزواى دانشمندان و متفکران هم جهاد را از آنها گرفته ، و هم اخلاص را.

هـر گـاه مـختصر اخلاصى در صفوف ما پیدا مى شود و مجاهدان ما تکانى به خود مى دهند پیروزیها پشت سر یکدیگر فرا مى رسد.
زنجیرهاى اسارت گسسته مى شود.

یـاءسـهـا تـبـدیـل بـه امـیـد و نـاکـامـیها مبدل به کامیابى ، ذلت به عزت و سربلندى ، پـراکـنـدگـى و نـفـاق بـه وحدت و انسجام تبدیل مى گردد، و چه عظیم و الهام بخش است قرآن که در یک جمله کوتاه هم درد و هم درمان را بیان کرده !

آرى آنها که در راه خدا جهاد مى کنند مشمول هدایت الهى هستند و بدیهى است که با هدایت او گمراهى و شکست مفهومى ندارد.

اگـر مـى بـیـنـیـم در بـعـضـى از روایـات اهـلبـیـت (عـلیـهـم السـلام ) ایـن آیه تفسیر به آل مـحـمـد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و پیروان آنها شده است

بیان مصداق کاملى از آن اسـت ، چـرا کـه آنـهـا در طـریـق جـهـاد و اخـلاص پـیـشـگـام

و پـیـشـقـدم بـودنـد و هـرگـز دلیل بر محدودیت مفهوم آیه نخواهد بود.

بـه هـر حـال هر کس این حقیقت قرآنى را به روشنى در تلاشها و کوشش هایش لمس

مى کند که وقتى براى خدا و در راه او به تلاش و پیکار برمى خیزد درها به روى او گشوده مى شود، و مشکلات آسان و سختیها قابل تحمل و سرانجام مى گردد

تفسیر نمونه