شب برای خواب و روز برای فعالیت قرار داده شده

فرقان 47: « وَ هُـوَ الَّـذی جَعَـلَ لَکـُمُ اللَّـیْـلَ لـِباساً وَ الـنـَّوْمَ سُـباتاً وَ جَعَـلَ الـنـَّهارَ نـُشُـوراً».

« و اوست که شب را برای خواب و خواب را برای نیرو گرفتن و روز را برای فعالیت قرار داد».

 

نکات آیه:

1ـــ شب برای خواب قرار داده شده و روز برای فعالیت:

بدن انسان ساعات و جدول کاری دارد و در یک ریتم طبیعی مـشخصی کار می کند. این جدول کاری بدن با دستگاه تنظیم ضربان قـلب " پُـر کار"  یا " کم کار" می شود. بترتیب زیر:

ـــــ ساعت 3 بامداد، ساعتی که سرعت کار قلب مانند فشار خون و دمای بـدن بـه پائین ترین حد خود رسیده، کم کم بدن را بکار می اندازد. کمی پیش از اینکه ساعت بیدار کننده در مغـز (که یک دستگاه سـلولی است) فرد را بیدار کند بدن خود را بکار می اندازد.

ـــــ  تقریباً ساعت 6 صبح قلب ضربانهای سریعـتری را آغاز می کند.

ـــــ  تقریباً ساعت 11 پیش از ظهر قـلب به اولین اوج کار خود  می رسد. در این وقت قـلـب و گـردش خون بالاترین فشار را تحمل می کنند  و مغز بطور ویژه ای فعال کار می کند. این وضعیت زمان محدودی دارد.

ـــــ تـقـریباً ساعت 1 بعد از ظهر خستگی بعد از ظهر خود را بارز می کند و آنوقـت هـضـم غـذا آغـاز مـی شـود. از قـرار معلوم بخش زیادی از خون بطرف اندامهائی که در هضم غذا نقش دارند می رود که فـعـالـتـر هـسـتـنـد و خونی که برای مغز می رود نسبتاً کم است. در این وقت توان بدن می تواند تا %20 کاهش پیدا کند.

ـــــ کار فعال بعدی بدن تقریباً در ساعت 5 بعد از ظهر است. در این وقت قـلـب خـون بـیـشـتـری را در جـریان خون پمپاژ می کند، غده بزاقی فعالیت هضم غذائی مؤثرتری را فعال می کند.

ـــــ نزدیکیهای ساعـت 7 بعد از ظهـر بدن کم کم خود را در راسـتای استراحت کردن و دوباره نیرو گرفتن جهت می دهد، و فشار خون و تناوب ضربان کاهش پیدا می کند و احساس استرس نیز در ساعات شبانگـاهی کم می شـود.

به این ترتیب با توجه به وضعیت کارکرد بدن در شبانه روز، چنانکه آیه گـفـته: شب "برای خواب و استراحت" و روز "برای فعالیت" قـرار داده شده است.

 

2ـــ خواب برای نیرو گرفتن است:

همانطور که آیه مطرح کرده  بدن در خواب نیرو و زندگی می گیرد.

 

گنجینه معارف 2