فرق انسان و حیوان در این است که حیوانات مخصوصا (گوسفندها )از هم تبعیت می کنند

مثلا وقتی یک گوسفند از جوی آبی پرید بقیه هم می پرند نگاه نمی کنند کجا پرید فقط دنبالش می روند. یا اگر گوسفندی ترسید و رم کرد تمام گله از او تبعیت می کنند

بعضی انسانها مثل گوسفند هستند . جوگیر  می شوند و شرائط محیط در آنها تاثیر می گذاره.

 

حضرت علی ( علیه السلام) می فرمایند:«من لم یعرف الخیر من الشر فهو بمنزلهًْ البهیمه»

هر کس خیر و شر خود را نشناسد، همانند چارپایان است.

 برگرفته از: 1- بحارالانوار، ج 74، ص 288

---------------------------------------------------

در روایت دیگر اینچنین آمده است:

امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود : خیر برسان و خیر بگو

و اِمَّعه نباش.

عرض کردم : امّعه یعنى چه؟ فرمود : نگو : من با مردم هستم و من هم مثل یکى از مردم.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود : اى مردم! دو راه بیشتر وجود ندارد :

راه خوب و راه بد. پس نباید راه بد نزد شما دوست داشتنى تر از راه خوب باشد.

 

تحف العقول : 413.