امـام عـلـى (علیه السلام) می فرمایند:

 

(1)و بدان که هر ظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است، و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است،

و پیامبر راستگو صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:

همانا خداوند بنده اى را دوست دارد امّا کردار او را دشمن، و کردار بنده اى را دوست مى دارد امّا شخص او را ناخوش.

 

آگاه باش هر عملى رویشى دارد، و هر روینده اى از آب بى نیاز نیست، و آب ها نیز گوناگون مى باشند.

پس هر درختى که آبیارى اش به اندازه و نیکو باشد شاخ و برگش نیکو و میوه اش شیرین است.

و آنچه آبیارى اش پاکیزه نباشد درختش عیب دار و میوه اش تلخ است.

******

(2)امام(علیه السلام) در این تشبیه زیبا، انسان و اعمالش را به درختان و میوه هایش تشبیه نموده است; همان گونه که درختان وگیاهان از آب براى رویش بى نیاز نیستند، انسان ها نیز به تعلیم و تربیت و تبلیغ نیاز دارند.

آن کس که از تعلیم و تربیت و تبلیغ صحیحى برخوردار باشد اعمالش پاک و آن کس که تحت تأثیر تبلیغات سوء قرار گیرد، عملى ناپاک خواهد داشت

 

به تعبیر دیگر ارزش میوه هاى درختان در واقع از سه چیز نشأت مى گیرد:

بذر خوب و زمین خوب و آب خوب.

به یقین بذر انسان ها با توجه به فطرت پاک خدا داد خوب است.

هر گاه وراثت محیط که به منزله زمین است

و تعلیم و تربیت که به منزله آب است پاک و پاکیزه باشد،

آثار وجودى انسان ها ارزشمند و پاک و پاکیزه خواهد بود.

 

 

وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ، وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ.

وَ قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ (صلی الله علیه وآله) إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ

وَ یُحِبُّ الْعَمَلَ وَ یُبْغِضُ بَدَنَهُ؛ وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً وَ کُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ،

وَ الْمِیَاهُ مُخْتَلِفَةٌ، فَمَا طَابَ سَقْیُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ، وَ مَا خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ.

 

شرح خطبه نهج البلاغه 154(دشتی) و شرح (پیام امام امیر المومنین (آیت الله مکارم شیرازی)